Een fietsstuur kan tal van verschijningsvormen hebben, waarbij er variatie is in vormgeving en materiaal. De vormgeving kan bestaan uit een breed en (vrijwel) recht stuur zoals bij mountainbikes gebruikelijk is of bijvoorbeeld uit een smal en sterk gekromd stuur zoals bij racefietsen gangbaar is. Het stuur, er wordt ook wel gesproken over een stuurbocht, wordt veelal in het midden op het verdikte deel aan de stuurpen gemonteerd waarbij de stuurpen weer op zijn beurt is vastgezet aan de voorvork. Er zijn echter ook fietssturen waarbij de stuurpen een onlosmakelijk geheel vormt met het stuur; het is dan niet mogelijk het stuur nog naar voren of achteren te laten kantelen. Ook kan in bijzondere gevallen het stuur onder andere bestaan uit twee losse stuurhelften.
De vormgeving van het stuur bepaald samen met de stuurpen in hoge mate de algehele zitpositie en de daarbij ontstane spanning op de handen, de schouders en de nek.
Ook heeft het invloed op de manier en het gemak waarmee gestuurd kan worden.
De gangbare praktijk is dat een stuur krommingen heeft. De krommingen in het stuur kunnen in vele verschillende vormen gebogen zijn. Welke vorm het meest bij je past is afhankelijk van het type fiets en onder welke omstandigheden je fietst.
Maar zeker ook van het lichaam zelf, er kunnen fysieke redenen zijn naar een bepaald type stuur te monteren terwijl deze in de gedachte van de fiets er niet op zou horen.

Materialen welke veel voor sturen gebruikt worden zijn staal, aluminium, carbon en titanium.
!!! Belangrijk !!! Monteer nooit een kinderzitje op een aluminium onderdeel. Bij twijfel, bezoek de vakhandel.

Stuurpennen

Stuurpennen zijn er in twee verschillende varianten, er is de traditionele stuurpen en de stuurnok (ook wel voorbouw genaamt)
Het grote voordeel van de traditionele stuurpen is dat deze zowel in hoogte als in gradenhoek verstelbaar is. We noemen deze ook wel multi-verstelbare stuurpennen. Hierdoor kan je de meest prettige zitpositie afstellen.
Er zijn stuurpennen in verschillende lengtes en diameters.
Nadelen zijn er niet, zolang we de stuurpen maar niet op een fiets monteren waar we exceptioneel veel kracht op het stuur uitoefenen, zoals mountainbiken of op een racefiets.
De voordelen van een stuurnok (voorbouw) zijn dat de verbinding op de voorvork sterker is als bij een stuurpen.
Mocht je onderhoud aan je fiets doen, deze constructie maakt het werken aan het balhoofdlager en voorvork ook sneller.
Er zijn ook nadelen aan dit systeem, de verstelbaarheid is een stuk minder. Je kan niet eenvoudig de hoogte in zonder dat de afstand tussen het zadel en het stuur ook beïnvloed wordt.
Er zijn ondertussen verschillende aanpassingssets verkrijgbaar, mooier wordt het er dan niet op.
Uiteraard zijn de stuurnokken in verschillende lengtes en gradenhoeken als kantelbare modellen leverbaar.

Materialen welke veel voor sturen gebruikt worden zijn staal, aluminium, carbon en titanium.

In de vestigingen van Snel fietsen hebben we een grote diversiteit aan stuurpennen en stuurnokken voorhanden. Mede omdat we onze eigen Snel fietsen kunnen bouwen met de meest uiteenlopende modellen en uitvoeringen.
Als je met de fiets bij ons langs komt laten we graag zien wat er aansluit op de omstandigheden waarin je fietst en uiteraard wat er ook op de fiets te monteren/bevestigen is. Wat we je zullen adviseren is mede afhankelijk van de fiets en de zitpositie.

Merken welke je in de Snel fietsen vestigingen kunt vinden;

Kijk hier op de website3T

Kijk hier op de websiteRitchie

Kijk hier op de websiteErgotec

Kijk hier op de websiteContec

Kijk hier op de websiteVannicholas




Snel fietsen BV

Amsterdamsestraatweg 414 a-b-c
3551 CX Utrecht
Telefoon 030 - 2441971
utrecht@snelfietsen.nl

Valeriusstraat 79
2517 HP Den Haag
Telefoon 070 - 7371372
denhaag@snelfietsen.nl

KvK Utrecht 30023353
BTW nr. NL810498820B01

Algemeen emailadres:
info@snelfietsen.nl

ABN-AMRO
IBAN: NL88 ABNA 0490 7820 19
BIC: ABNANL2A

•  Algemene voorwaarden
•  Garantiebepalingen

Openingstijden:

Maandag   Gesloten
Dinsdag   9:00 – 18:00
Woensdag   9:00 – 18:00
Donderdag   9:00 – 21:00
Vrijdag   9:00 – 18:00
Zaterdag   9:00 – 17:00