Veruit de meeste fietsen die tegenwoordig gemaakt worden zijn van aluminium.

Het materiaal is niet erg duur en er worden allerlei verschillende soorten fietsen van gemaakt. Een aluminium fietsframe is robuust, weegt niet veel en is toch stijf. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende legeringen en dit resulteert in frames van verschillende prijsklassen, gewichten, sterkte en stijfheid.

De buizen van aluminium frames zijn vaak oversized, dat wil zeggen dat ze grote buisdiameter hebben.

En de wanddikte van deze oversized buizen is iets dikker dan bijvoorbeeld bij stalen frames. Door de dikkere wand zijn de frames minder gevoelig voor puntbelastingen. Dat aluminium frames in de regel toch wat lichter zijn komt door het lagere soortelijk gewicht van aluminium. Aluminium heeft een minder hoge treksterkte dan staal en een lagere dichtheid. Door veelvuldig verbuigen van de buizen zouden haarscheurtjes kunnen ontstaan. Aluminium is namelijk iets brosser dan staal. Maar omdat de buizen oversized worden gemaakt komt dit vrijwel niet voor. Wij zien hoogst zelden dat een aluminium frame breekt door metaalmoeheid. Ook kunnen mooie vloeiende lasnaden worden gemaakt die zorgen voor een goede verdeling van de krachten op koppelpunten van de buizen. Een misverstand is dat aluminium niet corrodeert. Het corrodeert wel, maar roest niet door. Een laagje aluminiumoxide op de buis geeft een eigen bescherming tegen doorroesten. Vuil en het veelvuldig gestrooide zout op de Nederlandse wegen kunnen deze laag wel aantasten. Daarom worden alle frames wel gelakt en is het raadzaam lakschade wel met een lakstift bij te werken.

Door de voortschrijdende techniek worden aluminium frames in steeds meer verschillende vormen gemaakt.

De buizen kunnen ovaal worden gemaakt voor een bredere aansluiting op de andere buizen. De krachten waaraan een fietsframe wordt blootgesteld kunnen op deze manier nog beter worden verdeeld. Ook door buizen onder oliedruk te vervormen, hydroforming, kunnen aparte vormen worden verkregen en stijfheid op die plekken in het frame die daarom vragen.

Aluminium wordt in verschillende legeringen gemaakt.

Veruit de bekendste legering bestaat uit aluminium dat is verrijkt met magnesium en zink. Door de toevoegingen neemt de treksterkte toe en is het bij uitstek geschikt om buizen te maken die triple butted en dunwandig zijn. De mooiste aluminiumframes worden gemaakt met een scandium legering. Deze frames hebben een nog hogere treksterkte en de buizen kunnen nog dunner en lichter worden gemaakt.

.

SNEL FIETSEN BV

Amsterdamsestraatweg 414 a-b-c
3551 CX Utrecht
Telefoon 030 - 2441971
utrecht@snelfietsen.nl

Valeriusstraat 79
2517 HP Den Haag
Telefoon 070 - 7371372
denhaag@snelfietsen.nl

KvK Utrecht 30023353
BTW nr. NL810498820B01

Algemeen emailadres:
info@snelfietsen.nl

ABN-AMRO
IBAN: NL88 ABNA 0490 7820 19
BIC: ABNANL2A

•  Algemene voorwaarden
•  Garantiebepalingen

FIETSMERKEN

•  Snel
•  Brompton
•  Cannondale
•  Cube
•  Jan Janssen
•  J.Guilllem
•  Surly
•  Takashi
•  Van Nicholas
 

FRAME MATERIAAL

•  Stalen fietsen
•  Titanium fietsen
•  Carbon fietsen
•  Aluminium fietsen
•  Bamboe Fietsen

OPENINGSTIJDEN:

Utrecht:    
Dinsdag   09:00 - 18:00
Woensdag   09:00 - 18:00
Donderdag   09:00 - 18:00
Vrijdag   09:00 - 18:00
Zaterdag   09:00 - 17:00
Den Haag:    
Dinsdag   09:00 - 18:00
Woensdag   09:00 - 18:00
Donderdag   09:00 - 18:00
Vrijdag   09:00 - 18:00
Zaterdag   09:00 - 17:00