Bas en ik staren geconcentreerd naar het scherm van mijn telefoon. ‘Maar dan is dit toch een velgrem?’ ‘Ja precies, met die blokjes.’ ‘Maar dat is dan toch iets anders dan een schijfrem?’ ‘Ja, ik denk het wel.’ ‘Dus dan heb ik toch niks raars gezegd?’ ‘Nee, ik denk het niet.’ Ik haal opgelucht adem, volgens mij heb ik niks raars gezegd.

Die ochtend hebben we voor het eerst onze fietsen ontmoet. De fietsen waarmee we in twee-en-een-halve maand Amerika zullen doorkruisen. Ze stonden glimmend op ons te wachten bij firma Snel in Utrecht, alles erop en eraan. Berend liet ze ons zien. Na wat kreten van bewondering deed Bas zijn korte broek aan en begonnen we aan onze eerste proefrit van 40 kilometer naar Amsterdam. Hij eerst op de zwarte, die met het karretje, en ik op de rode. Halverwege wisselden we. Zo zou het ook in Amerika gaan. Het was heerlijk. De fietsen liepen als een zonnetje, ik had nog nooit zo soepel geschakeld.

Nadat we ze in Amsterdam naar de zolder van Bas hadden getild werden we geïnterviewd door Martijn van radio 1. Elke zondag belt Bas met radio 1 om te vertellen waar ter wereld hij nu weer uithangt, maar omdat hij nu in Amsterdam was kwam Martijn gewoon even langs. Kon hij meteen de fietsen zien. Ik vertelde hem hoe we de fietsen in Amerika gaan testen, de eerste duurtest van Snel, en dat de fietsen daarom zo verschillend zijn. De een met derailleur, de ander Rohloff. De een met 26 inch wielen en de ander 28 inch. De een met schijfremmen en de ander met velgremmen. Terwijl ik het zeg twijfel ik. Het klopt toch wat ik zeg, of was er nou nog iets? Maar Martijn stelt alweer de volgende vraag. Ik zoek het zo nog wel even op.

Een dag na de uitzending krijgen we een mail van Berend. Leuk interview, maar misschien is het goed om even wat dingen uit ons hoofd te leren. De technische details. Zoals de hydraulische schijfremmen van Shimano en de hydraulische velgremmen van Magura. Dat komt duidelijker over. Hydraulisch. Dat was het. Meteen even opzoeken wat dat precies betekent.

Een paar dagen later fietsen we de rit in omgekeerde volgorde, van Amsterdam naar Utrecht, vanavond zullen we bij Snel de workshop Pech en onderhoud voor beginners volgen. Als we halverwege op een bruggetje een broodje kaas zitten te eten kijk ik naar de fietsen, onze fietsen. Dat beeld gaan we nog vaker zien, denk ik, deze twee fietsen samen tegen een boom of een hek in stille afwachting van de kilometers die zullen volgen.

Als we aankomen bij Snel is het eerste wat Berend opvalt dat de bidons gemixt zijn. Dat klopt. Bas had alleen de zwarte gevuld, dus we hebben geruild waardoor nu allebei de fietsen een zwarte en een witte bidon hebben. Natuurlijk niet zoals het bedoeld was. Even later begint de workshop. Randy legt ons en acht medecursisten uit hoe we een wiel eruit en er weer in kunnen zetten, hoe we een band moeten plakken, hoe we een gebroken ketting moeten repareren of de remblokjes kunnen vervangen. En dat voor alle mogelijke systemen. Want elk remsysteem vraagt weer om net een andere aanpak. Als hij over onze hydraulische velgremmen praat begint hij te glunderen, dat is toch eigenlijk wel het mooiste systeem. Ik luister met groeiende bewondering naar het verhaal van Randy. Met hoeveel liefde hij praat over de verschillende fietsen die voor hem staan. Als na drie uur de workshop is afgelopen weet ik zeker dat hij met gemak nog de hele nacht door zou kunnen praten over lagers en de juiste manier om je ketting te smeren.

We laten de fietsen achter bij Snel en nemen de trein terug naar huis. Ik had ongelijk, denk ik, de fietsen zijn niet van ons, in ieder geval nu nog niet. Deze fietsen zijn van de mannen van Snel. Van Berend. Van Randy. Die ze in elkaar hebben gezet en van elk schroefje weten waarom het er zit. Wij mogen de fietsen twee-en-een-halve maand lenen. En ik ga mijn best doen de fietsen zo goed mogelijk te leren kennen. Maar dat zal niet gebeuren door een lijstje uit mijn hoofd te leren. Dat zal gebeuren door ze op het vliegveld van Washington zonder de hulp van Berend uit hun doos te halen en terwijl je ze in elkaar probeert te zetten te balen dat je niet goed genoeg had opgelet toen hij alles uitlegde. Door er na tweeduizend kilometer achter te komen dat je tussen versnelling 8 en 9 toch beter wat minder kracht kan zetten. Door ergens op een prairie in de brandende zon een gebroken ketting te repareren terwijl een paar buffels nieuwsgierig toekijken.

Ik kan niet wachten.

.

Nieuws

Verhalen van klanten
Gemma Dingjan
Jolande en Freek Deuss in Nieuw Zeeland
Kathryn Gerrits
Marianne Verheggen
Peter
Rene Portegies
Snel fietsen in beeld
Ondiep TV Utrecht 2016
Success story Snel Fietsen 2017
Ervaring van Snel fietsen NV schade 2016
Peter Snel aan tafel bij Radio M 2015
RTV Utrecht winteronderhoud aan de fiets 2014
Lifestyl Experience RTL4 2013
Op pad test Snel STEEL RIDE 2013 (voorheen Safari)
Op pad test Snel STEEL RIDE 2012 (Voorheen Savanne)
Op bezoek bij Snel fietsen
Artikel: Nieuwe toekomst voor een oud merk 2019
Artikel: Snel en de Oomt GastvrijheidsCheck 2018
Artikel: Snel en SKS 2017
Artikel: Maatwerk voor de sportieve fietser, Den Haag Centraal 2017
Artikel: Uniform 2017
Artikel: ANWB Special Fietsen 2016
Artikel: Trouw 2016
Artikel: Tweewieler 2016
Artikel: Fietsmarkt 2016
Artikel: Binnenkijken bij Snel Fietsen 2016
Snel fietsen Sponsoring
Inge en Marloes strijden samen
Geert en Quinten presteren in Afrika
Bas en Lowie testen in Amerika
Wie zijn Bas en Lowie
De test der testen
Blog 1: Velgremmen & Schijfremmen
Blog 2: Dozenstress
Blog 3: FOMO
Blog 4: Wayne Bishop
Blog 5: Friendship Park, Ohio
Blog 6: Gastvrijheid
Blog 7: Het wonder van Albert Lea
Blog 8: Fietsen
Blog 9: South Dakota
Blog 10: Verdwaald in de Black Hills
Blog 11: Samen op de fiets
Blog 12: De ferry naar Seattle
Waarom sponsort Snel fietsen deze reis
Duurtest Snel STEEL RIDE 26 vs 28 vakantiefietsen
Artikel: Een Warme douche
12 weetjes over de nieuwe Fiets van de zaak-regels (VANAF 01-01-2020)
Cannondale Supersix EVO racefiets van het jaar 2020
Testdag J.Guillem bij Snel fietsen Den Haag 2019
Nominatie Fiets van het Jaar 2018
Cursus GPS-navigatie via je Smartphone 2017
Tall Together beurs 2017
Fiets en Vakantiebeurs 2017
Snel fietsen Den Haag breidt uit!

SNEL FIETSEN BV

Amsterdamsestraatweg 414 a-b-c
3551 CX Utrecht
Telefoon 030 - 2441971
utrecht@snelfietsen.nl

Valeriusstraat 79
2517 HP Den Haag
Telefoon 070 - 7371372
denhaag@snelfietsen.nl

KvK Utrecht 30023353
BTW nr. NL810498820B01

Algemeen emailadres:
info@snelfietsen.nl

ABN-AMRO
IBAN: NL88 ABNA 0490 7820 19
BIC: ABNANL2A

•  Algemene voorwaarden
•  Garantiebepalingen

FIETSMERKEN

•  Snel
•  Brompton
•  Cannondale
•  Cube
•  Jan Janssen
•  J.Guilllem
•  Surly
•  KOGA
•  Van Nicholas
 

FRAME MATERIAAL

•  Stalen fietsen
•  Titanium fietsen
•  Carbon fietsen
•  Aluminium fietsen
•  Bamboe Fietsen

OPENINGSTIJDEN:

Utrecht:    
Dinsdag   09:00 - 18:00
Woensdag   09:00 - 18:00
Donderdag   09:00 - 18:00
Vrijdag   09:00 - 18:00
Zaterdag   09:00 - 17:00
Den Haag:    
Dinsdag   09:00 - 18:00
Woensdag   09:00 - 18:00
Donderdag   09:00 - 18:00
Vrijdag   09:00 - 18:00
Zaterdag   09:00 - 17:00