Wat is een derailleur versnellingssysteem?
Een derailleurversnelling bestaat uit een schakelmechanisme waarbij de ketting in voorwaartse beweging moet zijn om van een tandwiel te kunnen wisselen.
Op het achterwiel kunnen momenteel tot elf verschillende tandwielen gemonteerd zitten, op de crank zijn dit er maximaal drie.
De onderdelen welke de ketting naar een ander tandwiel trekken of duwen, heten ‘derailleurs’.
Doelgroep
De meer recreatief en sportief ingestelde fietsers kiezen vaak voor de derailleurversnelling.
Je komt deze schakeling dan ook vooral tegen op de toer-, trekking-, racefietsen en mountainbikes.
De voordelen van een derailleurversnelling is een samenhang tussen gewicht, weerstand en het aantal versnellingen waaruit kan worden gekozen.
Door de kleine oplopende stappen, tussen de 6 of 7%, in tegenstelling tot 13 of 14% voor de Rohloff of Shimano Alfine versnellingsnaaf, heeft de fietser onderweg meer keuzes om de ideale versnelling te kiezen.
Doordat een het derailleursysteem minder (interne)wrijving heeft als een naafversnelling, kan er meer trapenergie in snelheid worden omgezet en ‘en rolt de fiets hierdoor aanzienlijk lichter.
Het derailleur versnellingssysteem is een zogenaamd ‘open’ systeem. Dit vergemakkelijkt het onderhoud en afstellingswerk.
Een fiets met meer versnellingen biedt meer fietsplezier.
Wie als toer- of vakantiefietser over langere afstanden of meerdaagse tochten, met of zonder bagage, ook door meer heuvelachtig gebieden rijd heeft er voordeel bij.
Ook voor de racefietsers en mountainbikers is het een fijn, accuraat en betrouwbaar systeem.
Voordelen
- Meer versnellingen dus ruime keuze voor elke omstandigheid
- Lagere weerstand
- Goed toegankelijk voor onderhoud en afstellingswerk
- Lager gewicht
Nadelen
- Onderhoudsgevoelig (in het bijzonder in de winter)
- Niet alle versnellingen zijn altijd nodig
Bij Snel fietsen werken we met de volgende systemen