Ketting of aandrijfriem?
Door de enorme ontwikkeling in de kwaliteit en aanbod van naafversnellingssystemen (link naar Welk versnellingssysteem) wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een aandrijfriem. De aandrijfriem is niet mogelijk in combinatie met een derailleur.
Wat zijn de voordelen van een beltdrive of riemaandrijving?
- Schoon: geen smering nodig, dus geen vuile handen of kleren.
- Robuust: omdat smering ontbreekt wordt er geen vuil aangetrokken.
- Duurzaam: een riem gaat ongeveer drie keer zolang mee als een ketting.
- Efficiënt: door gebruik van een carbonkern zit er geen rek in een riem, daardoor is de druk heel constant.
- Stil: je kunt alles horen wat er om je heen gebeurt, zoals natuurgeluiden.
- Gewicht: een riem weegt ongeveer 75% minder dan een ketting.
Wat zijn de nadelen?
- Knikken: De riem mag niet geknikt worden (in de praktijk blijkt dit nauwelijks te gebeuren)
- Reparatie: De riem kan niet gerepareerd worden en moet dus geheel worden vervangen
- Verkrijgbaarheid: Een riem is minder goed verkrijgbaar. Neem op een fietsreis door afgelegen gebieden een reserveriem mee. Het is een zeer duurzaam onderdeel, maar niet te repareren en niet overal verkrijgbaar. Voor het gewicht hoef je het niet te laten: inclusief de aandrijfriem die op je fiets in gebruik is heb je nu ongeveer de helft van het gewicht van een ketting.
Certificering
De leverancier van de riem, Gates, stelt hoge eisen aan hun eigen product en ook aan de fietsen waar ze op gemonteerd worden. Onze frames zijn door Gates goedgekeurd en in 2013 waren wij de eerste producent van een reisfiets met een riemaandrijving. De BELT RIDE (link naar vakantiefietsen) is momenteel verkrijgbaar in een deelbaar aluminium frame. Op dit moment zijn we druk aan het testen om ook een stalen model op de markt te brengen.