Wat draait, scharniert en glijdt aan je fiets vraagt om smering
Olie wordt bij fietsen toegepast voor smering. Bijvoorbeeld naafolie, kettingsmering etc. Bij hydraulische remmen als drukmiddel. De meeste olies zijn mineraal van oorsprong, maar opgevoerd met allerlei chemische toevoegingen. Behalve op de viscositeit (dunvloeibaarheid) hebben de toevoegingen invloed op de corrossiewerendheid, waterbestendigheid, chemische en thermische stabiliteit, kleur en giftigheid. Vet bestaat uit een matrix van meestal een metaalzeep met olie. Vet is verkrijgbaar in diverse diktes, maar NLGI 2 is voor fietsen het meest gebruikelijke. Gebruikelijke zeepskeleten zijn op basis van aluminium, lithium en of calcium, maar klei (bentoniet) kan ook. Afhankelijk van de toepassing komen daar nog meer of minder additieven bij.
Vaste smeermiddelen zijn oa grafiet, molybdeendisulfide en PTFE bekend als Teflon. De werking van deze vaste deeltjes is dat bij glijdende vlakken metaal-metaal contact wordt vermeden. Verkrijgbaar in spuitbussen en flaconverpakking.
Vaseline
Vettig aardoliedestillaat, met de huidige chemische processen al 100 jaar zuurvrij. Beschermd passief tegen corrosie door het afdekken van het ingevette metalen oppervlak tegen zuurstof. Niet gedoopt met chemische toevoegingen, dus zeer huidvriendelijk. Is het belangrijkste bestanddeel van Broekenvet a.k.a uierzalf.
Lithiumvet
Het oude witte Campagnolo vet was een lithiumvet. De kleur wordt echter niet bepaald door het zeepskelet, en lithiumvet kan dus vele kleuren hebben. En wit vet hoeft niet op basis van een lithiumskelet te zijn gemaakt. Voordeel van wit vet is wel dat je er zelf niet al te vies van wordt.
Teflonvet
Doorgaans doorzichtig vet met PFTE toevoeging. Als het Teflon heet komt het van Du Pont. Toe te passen bij glijdende vlakken zoals in gripshifters, derailleurkabels ed.
Kopervet
Anti-seize vet op basis van een klei (voor hoog temperatuurbereik) met koper en aluminium toevoeging voor zeer goede anticorrosie eigenschappen. Prima te gebruiken voor boutjes of stuur- en zadelpennen die volgend jaar ook nog los moeten kunnen. Bekend uit de autowereld als remmenvet, vanwege de temperatuurbestendigheid. Vlekt vreselijk.
Lijnolie
Is geen smeerolie, maar een luchthardende olie. Basis van olieverf en stopverf, dus een bekende geur. Heel geschikt voor de schroefdraad tussen spaak en spaaknippel omdat de uithardende olie een lichte borgwerking heeft. Geeft ook een goede roestwering op blankstaal.
Grafietolie
Koolstof, met een zodanige kristalstructuur dat het vlakke gladde plaatjes vormt. De plaatjes schuiven met weinig wrijving over elkaar en verhinderen zo metaal-metaal contact. Zeer geschikt voor het smeren van sloten.
Siliconenspray
Populair product als je een schone fiets belangrijk vindt, bv omdat je je fiets veel in de auto meeneemt. Smeert echter veel minder goed dan de speciaal ontwikkelde kettingoliën. Vooral bij fietsen in de regen verliest de siliconen "smering" snel de smerende capaciteit.
Remolie
Oppassen! De remolie bij fietsremmen is of minerale olie (bv Magura en Shimano) of remvloeistof DOT zoals ook bij auto's wordt toegepast. Remvloeistof kan de lak op bijvoorbeeld je frame aantasten. Ook kan het afdichtingen en kunststoffen aan je fiets aantasten die slechts bestand zijn tegen minerale olie. Altijd controleren welke remvloeistof of-olie er in je remmen moet. NOOIT gokken want het mag beslist niet vermengd raken!
WD40
De vreemde eend in de bijt smeermiddelen. WaterDispersant40 is een vochtverdrijvend middel dat hoofdzakelijk bestaat uit drijfgas, vluchtige aardoliedistillaten en parfum. Spuit het op een glasplaatje en je ziet je euro's voor je ogen verdampen. Het is dus een prima schoonmaakmiddel, maar voor smering van zwaar belaste glijlagers zoals in de ketting is het onvoldoende en dus ongeschikt.