Test Snel STEEL RIDE 26 oppad uit 2012 (voorheen Savanne)
“Comfortabel en compleet. De Snel heeft alles wat je op een reisfiets wilt hebben. Geheel Shimano Deore afgemonteerd. Geen topklasse, maar prima voor het doel. Door de hoge framebouw wat meer geschikt voor grotere mensen. Met bijna 18 kilo aan de zware kant.”
Prijs: € 1550. (2012)
Gewicht: 17,66 kg
Frame: Klassiek stalen frame en voorvork, zoals Snel ze al heel lang maakt. De ronde buizen zijn met lugs (koppelstukken) aan elkaar vastgemaakt. Relatief hoog en lang frame vergeleken met de trend van vandaag de dag. Twee bidonhouders met bidons gemonteerd, nog plek voor een (eventueel PET-fles) extra. Nette afwerking.
Schakelgroep: Shimano Deore voor- en achterderailleur. Voorbladen 22/32/44. Cassette 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32.
Bagagedrager: Voor stalen Tubus Tara (15 kg) en achter de klassieke stalen Tubus Cargo Classic (40 kg). Bij deze drager kun je de tassen niet hoog of laag hangen.
Onderdelen: o.a. Shimano Deore naven, Exal 21 ML velgen, Shimano Deore V-brakes remmen, Shimano crank, Tange balhoofd, Zoom FG stuurpen, PRO zadelpen, Ergon handvatten en Ergon GC3 bar-ends, Terry Viaggio zadel, Schwalbe Marathon Extreme banden, Snel pedalen, SKS spatborden, Pletscher Esge midden standaard, Basta Comet IV voorlamp, Axa Riff achterlamp.
Wat moet er nog op: Helemaal niks!
DE HOUDING OP DE SNEL SAVANNE TREKKINGFIETS
Lekker ontspannen zithouding. De hoek van de stuurpen is verstelbaar, waardoor het stuur hoger en dichterbij (of lager en verderaf) komt en je dus je zithouding makkelijk kunt aanpassen. Goede handvatten en prima grote bar-ends die het mogelijk maken om veel in zithouding te variëren. Eén maat inbussleutel nodig om de zadelpen en de stuurpen te verstellen. Top!
RIJGEDRAG VAN DE SNEL SAVANNE TREKKINGFIETS
De dikke Schwalbe Marathon Extreme’s bepalen voor een groot deel het karakter van de Snel: echt een fiets voor lange gravelwegen en onverhard. Maar ook op de verharde weg doet hij het goed, al zou je dan eerder voor meer op asfalt gerichte banden kiezen. Het stuurgedrag is stabiel in de rechte lijn en rustig in bochten. Banden, frame en voorvork zorgen voor voldoende demping, zodat je niet vermoeid raakt als je uren in het zadel zit. Het zadel vinden we overigens aan de zachte kant, maar dat is erg persoonlijk. De brede spatborden voorkomen dat alles onder de modder komt. Verlichting met batterijen, dus geen kwetsbare snoertjes.