Berend van Loon (links) en Hans Struijk. | Foto: Eveline van Egdom
Hagenaars blazen oud merk nieuw leven in
Maatwerk voor de sportieve fietser
De Hagenaars Berend van Loon en Hans Struijk bliezen een Utrechts fietsmerk nieuw leven in en openden een zaak aan de Valeriusstraat. Bij ‘Snel Fietsen’ bouwen ze tweewielers op maat. Speciaal voor de sportieve fietser.
Door Marloe van der Schrier
Buiten bij de fietsenwinkel aan de Valeriusstraat staat een échte Snel-fiets geparkeerd. Op het frame staat ‘25 years of Friendship’ in blinkende letters. “Die heb ik vorig jaar gemaakt voor Hans,” vertelt Berend van Loon. Van Loon begon als twintigjarige bij Struijk in de winkel – toen nog Hans Struijk Fietsen. Nu, zesentwintig jaar later, staan ze hier als de mannen achter het fietsenmerk en de winkel Snel Fietsen. “Ik heb de Hans Struijk-fietsenwinkels verkocht in 2009, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan,” vertelt Struijk. Toen hij hoorde dat Snel Fietsen in Utrecht op zoek was naar een nieuwe eigenaar, kwam hij weer terecht bij Berend van Loon, met wie hij al jaren samenwerkte. Snel Fietsen is in het Utrechtse straatbeeld al sinds 1938 een bekende zaak. In Den Haag was het merk onbekend, maar er was wél behoefte aan, vonden ze. Struijk: “Er was hier geen fietsenwinkel voor deze doelgroep: de sportieve fietser.” Een doelgroep die in opkomst is. “Sportief fietsen heeft bijvoorbeeld ook onder vrouwen een explosieve groei doorgemaakt.”
Alles moet kloppen
Om ook de tweede vestiging van Snel Fietsen tot een succes te maken, moet het hele verhaal kloppen, vindt Van Loon. “De winkel, de website, het team van medewerkers, de producten,”somt hij op tussen de fietsen. “Er moet sprake zijn van totale ontzorging. Dat een klant zijn fiets haalt en brengt, en dat deze altijd perfect in orde is.” Hun fietsenmerk past in dat beeld, want de fietsen zijn maatwerk. “In 1956 werd de eerste Snel-fiets gemaakt,” vertelt Van Loon. Struijk: “Maar het merk was letterlijk ingedut. Ze deden niet meer aan ontwikkeling en design. ”De allereerste vernieuwde Snel-fiets die Van Loon maakte, staat nu buiten.De fiets van Hans. Alle fietsen waren oorspronkelijk zwart, nu kan de klant elke mogelijke kleur kiezen en de fiets op laten tuigen zoals hij of zij wil. Van Loon: “We hebben twee lijnen: ‘custom-bouw’, waarbij de frames op voorraad zijn en de rest kan worden samengesteld. En een ‘maatbouw-fiets’, waarbij de fiets volledig gebouwd kan worden volgens unieke wensen.” Ze hebben bijvoorbeeld klanten van twee meter en langer. Die kunnen met een gewone fiets niet uit de voeten.
Uitdagingen
Een fietsenwinkel heeft vandaag de dag wel de nodige concurrentie, vooral online. Toch maken Van Loon en Struijk zich daar nauwelijks zorgen over. “Onze service is een meerwaarde,” zeggen ze vol vertrouwen. Ze investeerden bovendien flink in online vindbaarheid en het opknappen van de website. Van Loon: “Tachtig procent van de fietsenkopers zoekt eerst op internet. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken, dat geldt ook online.” Ook de gemeente heeft de handen vol door de populariteit van het fietsen. Fietspaden worden steeds voller en de ruimte om te stallen is vaak beperkt; in de binnenstad zijn begeleiders actief die een fietsenchaos moeten voorkomen. Maar de compagnons vinden dat Den Haag een goede fietsstad is.“ Er is genoeg ruimte om te stallen dankzij de Biesieklettes,” zegt Struijk. Bovendien vindt hij het een goede zaak dat de Javastraat en de Laan van Meerdervoort nu voor fietsers van beide kanten toegankelijk zijn. “Dan vind ik dat je het als stad niet slecht doet.” En een mooie bijkomendheid voor de twee mannen is het feit dat de echte Snel-fietsen steeds vaker in het Haagse straatbeeld voorkomen. Van Loon: “Ik zag laatst bij het Malieveld een koppeltje met onze spullen. Dat vind ik cool. Dan draai ik het raampje even open en vraag of de fietsen goed bevallen.” Struijk: “Het is altijd leuk om nog even met een klant in gesprek te gaan.”
Artikel: Maatwerk voor de sportieve fietser, Den Haag Centraal 2017 PDF Download