Verschil tussen crossers en gravelracers
Vroeger was het simpeler: er waren racefietsen, mountainbikes en voor de liefhebbers in de Lage Landen veldrijfietsen (cyclocross). Nu is er naast de cyclocross ook de gravelracer komen overwaaien uit de VS. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee off-road-racers?
Een crossfiets wordt zo licht mogelijk gebouwd. Gooien en smijten gaat nu eenmaal beter met een fiets van 7 kilogram dan met eentje van 9,5 kilogram.
Een gravelracer heeft ongeveer tien nokjes en dopjes voor de montage van spatborden en bagagedragers. Deze nokjes ontbreken bij een crossfiets.
Een crossfiets kan banden tot 33 millimeter aan, een gravelracer heeft banden tot ruim 40 millimeter.
Waar de gravelracers allemaal zijn voorzien van schijfremmen, zijn er in 2019 nog steeds crossfietsen die met V-Brakes zijn uitgerust.
Een crossfiets heeft doorgaans een steilere balhoofdhoek en een kortere wielbasis dan een gravelracer. Een heel bochtig parcours rijd je zo makkelijker met een crosser dan met een gravelracer.
Een crosser heeft maximaal 36/46 als voorbladen of enkel een 44-tandsblad. Voor de cross is een cassette van 12-25 voldoende. Op een gravelracer kom je ook 50/34 tegen, veelal in combinatie met 11-28.
Gravelracers werden vooral door Amerikaanse fabrikanten gemaakt, maar sinds een aantal jaren ook Europese merken deze markt ontdekt.