Test Snel STEEL RIDE uit 2014
SNEL SAFARI
Prijs: v.a. € 1.550,-, testfiets € 1.774,-
Maat: 48/51/54/57/t 60/63/66/69/72
Info: sneltweewielers.nl
Framemateriaal: Orio chromo-staal (l plain)
Vork: chromo-staal k
Derailleurs: Shimano Deore
Shifters: Shimano Deore (10-speed)
Remmen: Magura HS33 R (velgrem)
Trapas/crank: Shimano Deore (44/32/22) k
Cassette: Shimano (11-32)
Naven/velgen: Shimano Deore
Voornaaf: Shimano Deore/Exal SP19 f
Banden: Continental Contact (42 mm)
Dragers: Tubus
Verlichting: Basta Comet IV/AXA Riff (batterij)
Overige: AXA slot, zijstandaard, pomp, bidonhouders, bidons, bel
Gewicht: compleet 17,5 kg t
Zitbuis-/balhoofdhoek: 73º/71ºk
Zit-/boven-/balhoofdbuis: 600/570/160 mm
Achtervork: 450 mm
Wielbasis: 1.072 mm
Zin in een fietsvakantie in Europa en op zoek naar een geschikte fiets? Liefst eentje waarop je direct goed zit, die helemaal naar jouw wens is opgebouwd en die lekker stevig is? De ambachtelijke fietsenbouwers Avaghon, Snel en Van Herwerden weten wel raad met deze wensen, zo blijkt uit de test die we afgelopen zomer uitvoerden.
Net als de Avaghon S 28.0 is de Snel Safari een model met standaard geometrie. Maar met negen (!) verschillende framematen is er keus genoeg. En mocht daar toch niets van je gading bij zitten; ook maatwerk is mogelijk. Niet alleen in staal, maar óók in aluminium. De Safari wordt met diverse afmontages geleverd. Het opstapmodel is al doordacht en daarbij ronduit scherp geprijsd. De Shimano Deore schakelonderdelen kunnen een lange reis probleemloos aan. Ook bij schakelen onder belasting geven de onderdelen geen krimp. Het gemonteerde verzet, met een 44/32/22-triple aan de voorkant, heeft een breed bereik, voor vlakke polders en steile bergen. Het ontbreken van een naafdynamo kan een beperking opleggen, batterijen kunnen immers leeg raken. Maar dit is natuurlijk in overleg met Snel aan te passen. Het oog voor detail waarover Snel beschikt, blijkt uit de lange spatlappen. Ook de fijne Ergon handvatten en de nieuwe HS33 R remmen van Magura overtuigen. Het frame van relatief volumineuze, door middel van lugs met elkaar verbonden stalen buizen, is echt stijf en vormt een goede basis om ook met veertig kilo bagage de wereld rond te trekken. Minder bagage heeft dan ook nauwelijks invloed op het stuurgedrag. De relatief smalle banden en het iets hardere frame maken de Snel wel wat minder comfortabel dan de Avaghon. De zithouding is juist het meest ontspannen van de drie modellen. Het is daardoor juist een fiets waarmee je gemoedelijk vele honderden kilometers aflegt.