BEREND VAN LOON, SNEL FIETSEN DEN HAAG EN UTRECHT
‘We bouwen het merk Snel Fietsen steeds verder uit’
FACTS
Vestigingsplaats: Den Haag
Ondernemers:
Berend van Loon
Winkeloppervlakte: 250 m²
Werkplaats/atelieroppervlakte: 40 m²
Magazijnoppervlakte: 10 m²
Aantal medewerkers: 2 fulltime, 1 parttime
Locatie: invalsweg
Snel Fietsen is een begrip. De familie Snel opende de eerste winkel in Utrecht in 1934. De tweede generatie startte in de vorige eeuw met het eigen merk Snel, een bekend merk bij een select publiek van vakantiefietsers en mensen die lange fietsreizen maken. Begin dit jaar nam Berend van Loon de Utrechtse winkel over en al heel snel volgde de opening van een tweede vestiging in Den Haag.
Hans Struijk, naamgever van winkelketen Hans Struijk Fietsen, is nauw betrokken bij Snel Fietsen. Berend begon in 1991 bij Struijk als monteur en chef werkplaats. Na een aantal jaren ging hij in een autobedrijf werken. Bij de verhuizing van Hans Struijk naar de Waldorpstraat, waar de basis werd gelegd van het retailconcept Hans Struijk Fietsen, werd Berend benaderd om daar als assistent-bedrijfsleider en eindverantwoordelijke van de werkplaats aan het werk te gaan. Bij de overname door International Bike Group (IBG) ging Berend mee en werd hij implementatiemanager IBG. In die hoedanigheid was hij betrokken bij de ombouw van veertien fietsenwinkels naar het Hans Struijk Fietsen concept. Dat behelsde niet alleen de winkelinrichting, maar ook aspecten van de bedrijfsvoering zoals automatisering, huisstijl, personeelsbeleid en dergelijke. Berend kenmerkt de Hans Struijk-winkels van IBG als ‘ABC-winkels’. Na een aantal jaren bij IBG ruime ervaring opgedaan te hebben, besloot hij bij een reorganisatie het ‘pand’ te verlaten. “Maar de fietsenhandel bleef trekken, het liefst werk ik in een fietsenwinkel. Geen ABC-winkel, maar een meer sportief georiënteerde winkel.” Met Hans Struijk had hij al die jaren goed contact gehouden, en die tipte hem over Snel Fietsen. De Utrechtse winkel heeft die sportieve inslag, onder meer door de samenstelling van het assortiment en de sponsoring van wielerploegen en mtb-teams in het verleden. Wat Berend vooral aantrok, was het eigen merk Snel. De combinatie van fietsenverkoop en eigen productie is een uitdagende factor voor hem. “In de loop van 2015, toen ik bezig was met het idee om Snel Fietsen over te nemen, constateerde ik al dat het merk Snel Fietsen groot genoeg is om breder neer te zetten dan enkel in de regio Utrecht. Er is door heel Nederland belangstelling voor, en ik wil dit merk verder uitrollen over meerdere regio’s. Het idee is om uiteindelijk vier of vijf winkels te openen waarin het merk Snel Fietsen wordt verkocht, met daarnaast nog een selecte groep andere merken.” De Haagse vestiging is ingericht door Euro Store Design, zie ook het artikel elders in dit nummer.
Geen gesloten kettingkasten In Den Haag is dit inmiddels gerealiseerd, met hulp van een aantal financiers waaronder Hans Struijk. Van de BV Snel is Berend directeur/eigenaar, de holdingmaatschappij wordt geleid door Struijk. Berend is blij met deze constructie. “Hans is voor mij een coach, een mentor. Ik ken hem al ontzettend lang en waardeer zijn kennis en ervaring enorm. Ik kan die ook goed gebruiken in de dagelijkse bedrijfsvoering van de twee winkels.”
Snel Fietsen Den Haag kon mede daardoor op zo korte termijn worden neergezet. Een goed team was snel gevonden, en op 30 april 2016 gingen de deuren van de nieuwe vestiging open. De winkel onderscheidt zich met een duidelijk afwijkend assortiment. Allereerst natuurlijk het eigen merk Snel. Daarnaast heeft de winkel fietsen van de merken Lapierre, Cube, Cannondale, Van Nicholas, en Brompton voor stedelingen die hun woonwerkverkeer per fiets en trein doen. Het assortiment bestaat geheel uit ‘open ketting’-fietsen. Retail gaat volgens Berend over toegevoegde waarde, en daar past in zijn visie geen ‘grijze muizen’- winkel bij. Van Lapierre, een relatief onbekend merk in Nederland, staan er racefietsen, mtb’s en e-bikes. Cube biedt fietsen voor de klanten die een scherpe prijs-kwaliteit zoeken. Bovendien vult Oneway Distribution, met zijn brede merkengamma, ook voor een deel de functie in van grossier voor Snel Fietsen. Cannondale noemt Berend een ‘topmerk met veel naamsbekendheid’. Brompton is erbij gekomen omdat in de regio Utrecht de vouwfiets populair is en Snel al veel vouwfietsen in onderhoud had. Van Nicholas is in beeld sinds de Haagse winkel werd geopend, en is aan het assortiment toegevoegd vanwege de titanium frames. Ook in de accessoires heeft hij gekozen voor een onderscheidend en in Nederland minder bekend merk, het Duitse Ergotec en Contec. “Duitse kwaliteit, een al jaren zeer stabiele leverancier, en prijsvast. Een merk dat niet onder de winkelprijs te verkrijgen is via internet. Ik heb geen zin om hier een hele BBB-wand in te richten. Het is een prachtig merk, maar het hangt bij elke fietsenwinkel. Je wordt daarmee een eenheidsworst, en dat is precies wat we niet willen.” Liever onderhandelt hij met groothandels om voor een bepaald merk regionale exclusiviteit te krijgen voor Snel Fietsen.
Eigen productie Snel Naast de verkoop van merken is de productie van Snel-fietsen de tweede pijler onder Snel Fietsen. In de winkelinrichting is dit een belangrijk element. Het opbouwen van Snel-fietsen gebeurt direct voorin, met een speciaal daarvoor ingerichte werkplek annex atelier pal voor de grote etalageruit. Zo laat Snel Fietsen zijn USP, het eigen merk, zien aan de toevallige passant en natuurlijk de geïnteresseerde klant. Het merk is in de jaren tachtig van de vorige eeuw groot geworden als merk voor degelijke en betrouwbare trekkingfietsen. De Snel Safari en Savanne zijn iconen binnen het segment vakantiefietsen, en het merk heeft vele prijzen in de wacht gesleept, met name in de jaren negentig. Maar ook nu nog wordt er veel over geschreven. Een snelle zoektocht op internet levert direct testresultaten op van Op Pad, Bike & Trekking, en de Wereldfietser.
Het merk kende een aantal eenvoudige uitgangspunten. Zo waren de frames standaard altijd zwart, mat of glanzend. Binnen de eigen bouw zijn er twee lijnen; custombouw en maatbouw. Bij het aanmeten van een fiets wordt een uitgebreid oriënterend gesprek gevoerd met de klant over gebruik en verwachtingen. Berend: “We doorlopen hiervoor een vast stappenplan. Dat gaat op detailniveau, en verder dan wat we bij vergelijkbare merken trekkingfietsen zien. Op basis van dit gesprek teken ik een universeel frame, dat daarna wordt opgebouwd volgens wens van de klant.” Een van de onderscheidende kenmerken is de opbouw van de framematen. Deze gaat in stapjes van 3 cm, iets wat je bij veel andere merken niet meer vindt. Bovendien gaat de maatvoering tot en met 72 cm, waardoor ook extra grote mensen prima lange afstanden kunnen fietsen. Met deze framemaat hebben ze zich bijvoorbeeld gepresenteerd op de ‘Tall Together’-beurs.
Naast de custombouw biedt Snel ook maatbouw. Dat gaat nog een stapje verder en wordt ingezet voor heel afwijkende maten en heel specifieke wensen. Bij de afwijkende maten gaat het om het lichaam: iemand kan erg lange benen hebben en veel kortere armen of omgekeerd, of een heel lange rug, waardoor degene niet comfortabel kan fietsen op standaard frames. De speciale ‘op maat’-frames, en ook de custom frames, worden gebouwd in België, de stalen frames bij Luc Vaneenooghe en de aluminium frames bij Jan Dejonckheere. Het spuitwerk wordt in Nederland gedaan bij Jan Janssen. Dit is een bewuste keus, om dicht op de productie te kunnen zitten. Naast de afwijkende maten, wordt de fiets op detailniveau op maat gemaakt voor de klant. Wenst deze vijf bidons mee te nemen, dan worden er voorzieningen aangebracht voor vijf bidons. Storende en overbodige details zijn er niet, overtollige busjes worden weggehaald waardoor de fietsen strak ogen.
Staal als basis “Ons hart ligt bij staal,” is een uitspraak van Berend. Hij refereert hiermee aan de stalen frames van het merk Snel. “Stalen frames hebben een eigen, tijdloze uitstraling, en met dunne stalen buizen is de fiets nauwelijks zwaarder dan met aluminium framebuizen.”
Desalniettemin levert het merk Snel daarnaast ook fietsen met aluminium frames. “Er zijn altijd mensen die vragen om aluminium. Met de merken in ons winkelassortiment komen we tegemoet aan deze groep, maar een middensegment aluminium frame vangt gewoon minder de trillingen op dan het highend aluminium van onze eigen frames. En dat is wat we willen, de klant het ultieme fietscomfort bieden. Dat staat bij ons altijd op de eerste plaats, omdat we de mensen bij hun lange tochten alles willen bieden om zo min mogelijk vermoeid te raken. Daarvoor moet je zoveel mogelijk schoken trillingsvrij kunnen rijden.” Berend heeft een duidelijke visie op de ontwikkeling van het merk Snel. Hij wil de smalle collectie verder uitbouwen en heeft daar de eerste stappen al in gezet. Er is kleur geïntroduceerd. Naast toer-, race- en hybride fietsen, komt er een lichte stalen commuterfiets (12 kg) voor woonwerkverkeer bij, de Quick Ride. De nieuwe Light Ride is al getest door Op Pad, een aluminium fiets (14,2 kg met alles erop en eraan) van dun, hoogwaardig aluminium dat uitstekende trillingsdempende eigenschappen heeft. Ook is inmiddels een Belt Ride, een trekkingfiets met Rohloff-naaf en carbon riem van Gates, in de collectie opgenomen. Alle Snel-fietsen worden in het atelier voor de volle 100 procent met de hand opgebouwd. Dit gebeurt volgens een vast protocol, waarvan de stappen duidelijk zichtbaar zijn opgehangen, zodat het inzichtelijk is voor de klant.
Terug naar de winkel: het merk Snel wordt ingezet om de winkelfunctie van Snel Fietsen te promoten. Want niet alleen in het ombouwen van winkels heeft Berend veel ervaring, ook marketingtechnisch heeft hij het nodige geleerd van zijn tijd bij Hans Struijk Fietsen, en Hans Struijk heeft veel expertise op dit gebied. De marketing wordt professioneel aangepakt. Voor de foto’s, huisstijl en social media worden professionals ingehuurd. Zo zijn de foto’s bij dit artikel gemaakt door fotograaf Maarten Huisman, een bekende sport- en modefotograaf. Ook hierin wordt de slogan van Snel Fietsen waargemaakt: Perfectie op Maat.