Snel Fietsen
Laat de naam Snel vallen in Utrecht en bij menig fietsliefhebber gaat er een belletje rinkelen. Al decennialang is de fietsenwinkel aan de Amsterdamsestraatweg een begrip. Dankzij twee fietsgekken uit Den Haag zal dat ook in de toekomst zo blijven. En niet alleen in Utrecht.
Precies vijfentwintig jaar geleden kwamen ze voor het eerst met elkaar in contact. Hans Struijk (65) had zijn eigen fietsenwinkels in Den Haag – Hans Struijk Fietsen – en Berend van Loon (46) kwam bij hem solliciteren als fietsmonteur. Een kwart eeuw later zijn Struijk en Van Loon goede vrienden geworden. Ze werkten jarenlang samen, en na een aantal omzwervingen – Struijk verkocht zijn fietszaak, Van Loon had vijf jaar lang zijn eigen autobedrijf – beginnen ze nu aan een nieuwe uitdaging: Snel fietsen.
Begrip in Utrecht
Snel is een begrip in Utrecht. Iedereen in de omgeving kent de fietsenwinkel aan de Amsterdamsestraatweg wel. Opgezet door Frans Snel net voor de Tweede Wereldoorlog. Overgenomen door zijn zoon Fred die zich naast gewone fietsen meer ging toeleggen op racefietsen en toerfietsen. En kleinzoon Peter Snel zette de familietraditie voort en nam de winkel weer van zijn vader over. Tot hij tot de conclusie kwam dat hij wat anders wilde gaan doen. Struijk: ‘Dat was een jaar of twee geleden. Hij vroeg me of ik kon helpen met het vinden van een geschikte koper. Het bedrijf moest wel in goede handen worden achtergelaten. Die zoektocht zijn we gestart en heeft een paar maanden geduurd. Tot alles ineens op z’n plek viel. Berend bleek toe aan een nieuwe uitdaging en ook bij mij begon het weer te kriebelen. Op dat moment besloten we er zelf in te stappen.’ Met respect voor de geschiedenis van het bedrijf, want ook die is de twee Hagenaars niet ontgaan. Struijk: ‘De naam Snel moest absoluut blijven. Aan de wortels van het bedrijf gaan we niet wroeten. We hebben ook het hele team van personeel en monteurs gehouden. Wat we wel hebben veranderd: Snel Tweewielers is Snel fietsen geworden. Tweewielers komt voort uit de tijd dat we ook bromfietsen verkochten. Dat is niet meer zo. Het draait alleen maar om fietsen. Snel fietsen is fris, duidelijk. Het zegt waar het op staat. We hebben een vernieuwde winkel, een nieuw gezicht én een nieuwe collectie.’ ‘En het belangrijkste: een Snel fiets is onderscheidend in kwaliteit en duurzaamheid.’, vertelt Van Loon. ‘Ik zag de fietsen vroeger al in mijn werkplaats in Den Haag voorbijkomen. Snel staat bekend om kwaliteit. Door het ANWB magazine Op Pad zijn ze twee keer uitgeroepen tot fiets van het jaar, en één keer tot beste vakantiefiets. Op de FietsVakantiebeurs is Snel drie keer als winnaar uit de publiekstest gerold. Die waardering zegt genoeg. Een fiets van Snel is onderscheidend.’
“De kwaliteit van de fiets en de aandacht voor de klant staan voorop”
Perfectie op maat. Wil je een fiets laten bouwen bij Snel? Dat kan op twee manieren. Berend van Loon legt uit:
Custom bouw
‘Een voorbeeld hiervan is de Snel Steelride. Dat frame bouwen we al vanaf 1954. We hebben het op voorraad liggen, en bouwen de fiets daarna vanaf het frame op. Samen met de koper doorlopen we alle stappen. We kunnen deze fiets bouwen vanaf €1799. En in vier weken kan de fiets rijklaar zijn.
Maatbouw
Elke wens van de klant kunnen we hierbij toepassen, want we bouwen de fiets vanaf nul. We kunnen de zitbuis aanpassen, de geometrie comfortabeler maken, de instap lager. Wat de klant wil. Daar gaat ontzettend veel tijd in zitten, want elk frame wordt uniek getekend, uitgemeten en gebouwd. Een maatbouwfiets kunnen we bouwen vanaf €3599, en kost ons tien tot twaalf weken.
Andere merken
Naast het eigen merk Snel hebben wij in onze showrooms ook enkele andere vooraanstaande merken staan, zoals: Van Nicholas en CUBE.
Vernieuwde collectie
Een van die vernieuwingen binnen de collectie is meer keuze. Van Loon: ‘Tot voor kort had je slechts keuze uit twee frames: 26 inch of 28 inch. Twee kleuren: matzwart of glanzend zwart. En de spatborden waren altijd zilver. Maar wij willen ons niet alleen onderscheiden in kwaliteit, ook in design. Een fiets moet een beetje sexy zijn. Het moet smoelen. Materiaalsoorten, sturen, zadels, de banden, over alles denken we na. En wat de kleuren betreft: de klant kan kiezen uit het gehele RAL kleurenpalet. Het zijn details, maar die zijn ontzettend belangrijk.’ Van Loon vertelt verder. ‘De fietsen die we hier bouwen zijn volstrekt uniek. Wij doen aan maatbouw. En helemaal met de hand. Dat is ook waarom iemand een fiets bij ons koopt. Als klant weet je bij Snel zeker dat we er alles aan hebben gedaan om de beste mogelijke fiets te bouwen. Het draait om aandacht. We kunnen de wens van de klant honderd procent in de fiets krijgen. Samen vullen we alles in. Ketting of riemaandrijving? Kabelrem of hydraulisch? Spatborden, verlichting, elk detail komt aan bod. Alles lopen we door, stap voor stap. Tot er een fiets ontstaat die precies bij de klant past. Een fiets waar emotie in zit. Eentje die helemaal van jou is. Dat is de toegevoegde waarde. Hans en ik geloven daarin. Een goed product, een eerlijke prijs, en volle aandacht voor de klant.’
Snel in Den Haag
De frisse wind in Utrecht is nog maar het begin van het vernieuwde Snel. 30 april openen Struijk en Van Loon hun tweede vestiging Snel fietsen. In Den Haag, aan de Valeriusstraat 77-79. Struijk: ‘Dat gaan we groots aanpakken, zeker richting de consument. Op de Fiets- en Wandelbeurs hebben we de opening al aangekondigd, en daar kregen we hele goeie reacties op. Vooral op het feit dat we naar Den Haag komen. Die stad staat echt te springen om de kwaliteit die wij bieden. En de locatie op de Valeriusstraat is perfect. Goeie ligging, dicht bij het centrum. We hebben de ruimte, een prachtig pand met veel licht en voor de deur gratis parkeren. Snel zal ook in Den Haag ongetwijfeld een mooi succes worden.’ En daarna? Van Loon: ‘Wellicht kunnen we andere steden in Nederland in de toekomst ook een mooie vestiging bieden. Het merk Snel leent zich er in ieder geval zeker voor. Maar we zijn daar heel verantwoord in. Het is niet zo dat we denken: ‘dat gaan we wel even doen.’ De kwaliteit van de fiets en de aandacht voor de klant moet op een exceptioneel hoog niveau zijn. Dat willen we eerst in Utrecht en Den Haag perfectioneren. Pas daarna kijken we verder.’
Meer informatie, en ook alle stappen die doorlopen worden bij het bouwen van de fiets, zijn te vinden op www.snelfietsen.nl